Podstrona: 2nd Staff Week na Politechnice Rzeszowskiej / POLITECHNIKA RZESZOWSKA im. Ignacego Łukasiewicza

2nd Staff Week na Politechnice Rzeszowskiej

2025-04-11 , red.  Monika Stanisz, Marta Jagiełowicz
kategoria: Wydarzenia
2nd Staff Week na Politechnice Rzeszowskiej,

Dział Współpracy Międzynarodowej po raz drugi zorganizował Staff Week, którego uczestnikami byli przedstawiciele uczelni partnerskich z krajów pozaunijnych: Gruzji, Meksyku, Ukrainy i Uzbekistanu. Ten wyjątkowy tydzień obfitował w wiele wydarzeń, spotkań i wykładów. Społeczność akademicka miała szansę poznać uczelnie partnerskie i nawiązać kontakty, które miejmy nadzieję zaowocują trwałym partnerstwem naukowo-badawczym.

W spotkaniu powitalnym wzięli udział prorektor ds. studenckich i umiędzynarodowienia  dr hab. inż. Bartosz Miller, prof. PRz, pracownicy działu wraz z kierownikiem mgr Edytą Ptaszek, wydziałowi koordynatorzy programu Erasmus z Wydziału Budowy Maszyn i Lotnictwa dr hab. inż. Andrzej Dzierwa, Wydziału Elektrotechniki i Informatyki dr inż. Paweł Dymora, Wydziału Zarządzania dr inż. Paweł Perz. Podczas spotkania mgr Monika Stanisz, koordynator wymiany akademickiej w pozaeuropejskim projekcie Erasmus przeprowadziła sesję informacyjną o Politechnice Rzeszowskiej w formie prezentacji i filmów promocyjnych oraz  dopełniła wszelkich formalności związanych z mobilnością poszczególnych beneficjentów programu. Uczestnicy pokrótce zaprezentowali swoje uczelnie, skupiając się na wielkości uczelni, ich głównej działalności, współpracy międzynarodowej i własnych zainteresowaniach naukowych.

Uczestnicy 

W 2nd Staff Week wzięli udział przedstawiciele pięciu uczelni partnerskich z czterech krajów uczestniczących w Erasmusie pozaeuropejskim. Gościliśmy czterech nauczycieli akademickich, którzy oprócz udział u wydarzeniach przygotowanych przez DWM przeprowadzili również wykłady w ramach Staff Teaching Mobility: na Wydziale Elektrotechniki i Informatyki – Dra. María Teresa Orvañanos Guerrero z Universidad Panamericana, Campus Aguascalientes, Meksyk, opiekun naukowy – dr hab. inż. Mariusz Węglarski, na Wydziale Budownictwa, Inżynierii Środowiska i Architektury – Sohibnazar Omonov, MSc z Karshi Engineering-Economics Institute, Uzbekistan, opiekunowie naukowi – dr hab. inż. Bożena Babiarz, dr inż. Joanna Krasoń, na Wydziale Budowy Maszyn i Lotnictwa – Nataliia Stelmakh, PhD, Associated Professor  z National Technical University of Ukraine „Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute”, Ukraina, opiekun naukowy – dr hab. inż. Andrzej Dzierwa, na Wydziale Zarządzania – Iryna Azhaman, PhD z Odessa State Academy of Civil Engineering and Architecture, Ukraina, opiekunowie naukowi – dr inż. Paweł Perz, dr hab. Bogusław Bembenek.

Oprócz wykładów nauczyciele spotkali się z dziekanami, prodziekanami wydziałów, pracownikami katedr i zakładów, podczas których dyskutowano o możliwości dalszej współpracy pomiędzy uczelniami. Była to również okazja do zapoznania się z infrastrukturą laboratoryjną na poszczególnych wydziałach. Nino Zhizhilashvili i Marika Zviadadze z Georgian Technical University, Gruzja realizowały szkolenie w ramach Staff Training Mobility, uczestnicząc w konsultacjach z pracownikami Działu Współpracy Międzynarodowej.

Program Staff Week

Dla uczestników zaplanowano serię ciekawych wydarzeń, tak aby zarówno nauczyciele realizujący  wykłady, jak i pozostali pracownicy mogli w pełni poznać uczelnię, nawiązać nowe kontakty, podnieść swoje kompetencje w wielu obszarach. Pierwszego dnia pobytu uczestnicy wzięli udział w wykładzie dr. Macieja Chrzanowskiego „How to prepare great presentations using AI and PFAA model in minutes?”, jak również mieli okazję poznać działalność koła naukowego PRz Racing, o którym opowiedział Sebastian Rosół, team leader. Drugi dzień wydarzenia to targi edukacyjne, podczas których goście z uczelni partnerskich na stoiskach zlokalizowanych w holu budynku V prezentowali uczelnie, opowiadali o rodzimym kraju, jego kulturze i tradycjach. Uczestnikami targów byli studenci PRz, studenci wymiany akademickiej Erasmus i ‘free mover’, pracownicy PRz chcący nawiązać kontakty naukowe w uczelniach partnerskich i pracownicy zakwalifikowani do wyjazdu w ramach Erasmusa pozaeuropejskiego. Po zakończeniu targów uczestnicy udali się do Centrum Informacyjno-Bibliotecznego, po którym oprowadziła dyrektor dr Monika Zub. Po zakończeniu wizyty uczestnicy mieli okazję spróbować swych sił na symulatorze lotu, przy wsparciu pracowników Katedry Awioniki i Sterowania mgr. inż. Pawła Krzaczkowskiego i mgr. inż. Adama Treli. Chwilę wytchnienia przyniósł kolejny punkt programu tego dnia i zajęcia „Chills down your spine”, czyli ćwiczenia „Zdrowy kręgosłup”, na które zaprosiła mgr Agnieszka Ursel z Centrum Sportu Akademickiego.

Gości z uczelni partnerskich zaproszono również na zwiedzanie Muzeum Zamku w Łańcucie, którego bogatą historię przybliżył kierownik Biblioteki i Archiwum dr Daniel Reniszewski. Dzięki uprzejmości muzeum uczestnicy mieli niepowtarzalną okazję zaglądnąć do okazałej biblioteki zamkowej, zwykle niedostępnej dla zwiedzających. Miejsce to wzbudziło duże zainteresowanie wśród uczestników, a przewodnik został zasypany wieloma pytaniami. Niepowtarzalny klimat dawnej epoki sprawił, że uczestnicy zwlekali z opuszczeniem biblioteki, chcąc dowiedzieć się o zbiorach jak najwięcej.

Kolejne dni upłynęły na konsultacjach indywidualnych z pracownikami Działu Współpracy Międzynarodowej, podczas których poruszano kwestie sposobu organizacji wyjazdów konferencyjnych, rekrutacji studentów na pełen tok studiów, programów wymian dla studentów, w tym ‘free mover’, i pracowników w programie NAWA oraz inne możliwości rozszerzania współpracy z uczelniami partnerskimi. W tych dniach mgr Barbara Pomykała i mgr Elżbieta Mróz z Biura Projektów Międzynarodowych zaprosiły uczestników na prezentację i konsultacje w zakresie Akcji 2 w ramach programu Erasmus. Panie mówiły o sposobach nawiązywania partnerstw i działania programu na Politechnice Rzeszowskiej, jak również przedstawiły obecnie realizowane projekty.

Plany na przyszłość

Ten wyjątkowy tydzień obfitował w wiele wydarzeń, spotkań i wykładów. Społeczność akademicka miała szansę nie tylko poznać uczelnie partnerskie, lecz także nawiązać kontakty, które na co liczymy, w przyszłości zaowocują trwałym partnerstwem naukowo-badawczym. Networking to nieoceniona szansa na budowanie trwałych relacji również między uczestnikami z uczelni partnerskich.

Nad organizacją wydarzenia pracował zespół Działu Współpracy Międzynarodowej, dzięki czemu realizacja planu wydarzenia przebiegła bardzo sprawnie. Pragniemy podziękować wszystkim pracownikom innych jednostek, wykładowcom i wydziałowym koordynatorom programu Erasmus za otwartość i gotowość do udziału w wydarzeniu. Bez Waszej pomocy i zaangażowania realizacja tak bogatego i urozmaiconego harmonogramu Staff Week nie byłaby możliwa.

Powrót do listy aktualności

Nasze serwisy używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Więcej informacji odnośnie plików cookies.